10 lucruri pe care să le știi dacă ești copywriter la început de drum

Dacă online-ul îți este câtuși de puțin familiar, îți place și știi să scrii, ai o minte creativă și ești dispus să înveți constant, atunci îți poți îndrepta atenția spre o carieră ca scriitor independent în domeniul copywriting-ului.

* De la bun început, trebuie să știi că între copywriter și copyright nu e nicio asemănare. Sunt două lucruri diametral opuse, ai grijă să nu le confunzi fiindcă nu au nicio legătură unul cu celălalt. Primul se referă la persoana care redactează texte în scopul publicității, în vreme ce al doilea face referire la drepturile de autor.

Fie că este freelancer, fie că lucrează într-o agenție de publicitate sau ca parte a unei echipe de marketing, un copywriter este cel care încearcă să vândă prin cuvinte un produs sau un serviciu. De fiecare dată când vedeți, citiți sau auziți despre un produs, serviciu (sau chiar o idee) sub forma unui anunț, a unui website, e-mail, broșuri sau a unei postări pe rețelele de socializare, ei bine, acel text a fost realizat de către un copywriter.

Acesta este cel mai simplu mod de a defini copywritingul, însă trebuie să știți că el implică mai multe aspecte și că în spatele tuturor materialelor atent realizate se află chiar mult efort și muncă laborioasă.

Așa că iată care sunt principalele lucruri pe care trebuie să le știi dacă te gândești la un job în acest domeniu:

1. Care sunt trăsăturile unui bun copywriter?

E de prisos să spun că o bună cunoaștere a limbii române și abilitățile lingvistice sunt cele dintâi necesare, dar pe lângă acestea, un copywriter trebuie să aibă și calități precum:
• gândire originală, care să vină la pachet cu o imaginația bogată și un stil unic și atrăgător de a scrie;
• versatilitate (pentru că fiecare client are o voce, copywriterii trebuie să își adapteze stilurile pentru a se potrivi cu acea voce);
• cunoaște noțiuni de bază din marketing/ despre cum funcționează comerțul electronic.

2. Concret, un copywriter se va ocupa cu:

  • Articole pe blog
    Postările pe blog variază de obicei între 300 și 1500-2000 de cuvinte și sunt create în vederea optimizării pentru motoarele de căutare. În general, clienții doresc postări pe blog ca parte a strategiei lor de inbound marketing (adică atragerea clienților prin crearea de conținut valoros și experiențe adaptate acestora).
  • E-mail newsletter
    Scrierea pentru buletinele informative prin e-mail poate varia foarte mult de la client la client. Unii clienți preferă un format familiar, care se citește ușor, iar alții preferă ceva mult mai profesionist. Copywriterii se ocupă și de scrierea subiectului, oferind de obicei mai multe opțiuni pentru testare.
  • Descriere de produs
    În cazul comerțului electronic, oamenii nu pot experimenta un produs înainte de a-l achiziționa. Tocmai de-asta, companiile angajează redactori pentru a scrie descrieri exacte și convingătoare ale produselor. Copywriterii reușesc să obțină un echilibru între furnizarea de informații convingătoare despre un produs și scrierea unui text care să mențină atenția cumpărătorilor.
  • Social Media
    Marile magazine sau branduri vor să aibă un flux constant de conținut pe canalele lor de socializare, dar cine crezi că scrie toate acele mici subtitrări? Un copywriter, bineînțeles.

3. To Do List

Pe lista „De făcut” a unui copywriter se află aproape zilnic task-uri precum research (documentare atentă), editare, urmărirea canalelor de comunicare, realizarea materialelor propriu-zise. Cei care sunt freelanceri adaugă mai multe listei, task-uri cum ar fi: intervievare, comunicare cu clienții prin e-mail și telefon, prospectarea clienților, gestionarea proiectelor, obținerea imaginilor ș.a.

4. Call-to-action

Iată o altă definiție bună a copywritingului:
Conținutul scris se numește copie de vânzare, având ca obiectiv creșterea notorietății mărcii și convingerea consumatorului să ia o anumită acțiune.
Asta înseamnă că, față de alte forme de scriere, cum ar fi editorialele și ficțiunea, realizarea textului de copywriting se referă la îndemnarea publicului să ia măsuri. Așadar, atunci când vei avea de introdus în textul tău un call-to-action (termen de marketing care se traduce prin îndemn la acțiune), să știi că acesta este o declarație simplă și clară ce are ca scop provocarea unui răspuns/ unei vânzări imediate.
Call-to-action poate fi un apel la acțiune clar și imperativ (de exemplu: „cumpără acest produs”, „înscrie-te pentru acest buletin informativ prin e-mail”) sau discret: „vă invităm să faceți o vizită în showroom-ul nostru”, „pentru mai mult conținut, urmăriți pagina noastră de Instagram, unde postăm zilnic”.

5. Înveți constant, ții pasul și te adaptezi la tot ce este nou

Chiar și după ce capeți experiență și te gândești că deja le știi pe toate, întotdeauna e loc de mai bine, așadar trebuie să îți dorești în permanență să înveți, pentru că doar așa te poți perfecționa.
Stai fără griji, informația se află peste tot în jurul tău.
Acum, poți alege un curs de perfecționare sau câteva cărți din categoria aceasta. La o simplă căutare, ți se returnează sute de pagini pline de informații utile. Fie că citești articole online, fie că asculți oameni din domeniu, cert e că ai la dispoziție o mulțime de opțiuni pentru a te pregăti temeinic.

6. SEO Copywriting

Am scris mai sus că parte din munca unui copywriter este aceea de a „vorbi” cu clienții, însă, pe lângă asta, e necesar să știe să vorbească și cu motoarele de căutare.
Oamenii care ajung pe site sunt acolo cu întrebări și probleme, iar clientul tău are soluția. Sarcina ta este să te asiguri că oamenii găsesc soluția clientului tău și nu a unui concurent. Cum faci asta? Ei bine, prin SEO! 
Un algoritm Google „explorează” website-urile pentru a le vedea conținutul și decide cât de relevant este acel conținut pentru diferite căutări.
SEO se referă exact la acest lucru: atunci când vă optimizați conținutul pentru motoarele de căutare, vă asigurați că este cât se poate de relevant pentru o anumită temă. Acest lucru îl faceți rămânând pe subiect, oferind informații relevante și folosind cuvintele cheie pe care oamenii le caută de fapt.
SEO Copywriting este o abilitate importantă pe care trebuie să o deprinzi în munca de copywriter, dar sunt multe de zis aici și cred că, în curând o să scriu un articol separat pe acest subiect.

7. Spre care domeniu să mă îndrept: copywriter sau content writer?

Diferența nu este totuși atât de mare pentru că amândouă se referă la realizarea unor materiale de marketing și amândouă folosesc un apel la acțiune. În vreme ce copywritingul este cel mai adesea folosit în publicitate, content writing-ul înseamnă mai degrabă scrierea articolelor informative, cu o poveste în spate, redactarea paginilor de descriere a produselor/ serviciilor.
Însă aceste skill-uri merg mână în mână pentru că, într-un fel sau altul, amândouă au o formă de convingere cu scopul de a îndemna cititorul să realizeze o anumită acțiune.
Copywriting-ul ți se potrivește dacă ești un scriitor mai bun pentru a crea strategii și obține rezultate decât a scrie povești.

 

8. Este un job care se poate face de la distanță

Mare parte a muncii se desfășoară dintr-un loc în care există acces la internet, așa că rămâne la latitudinea ta și a angajatorului care poate fi acest loc.

9. Cel mai scurt text poate fi și cel mai dificil de scris

Copywriting este mai ușor de spus decât de făcut.
Uneori, te poți trezi că ai petrecut ore bune de gândire și nu ai un rezultat mulțumitor fiindcă dispui numai de șase cuvinte pentru a descrie perfect o idee sau un produs.

10. Nu toți copywriterii lucrează în publicitate, acesta este doar vârful icebergului.

Există și alte tipuri de copywriting, cum ar fi interviuri, articole-știri, studii de caz, infografice ș.a.m.d. Fiecare tip de copywriting are propriul set de abilități.
Asta nu înseamnă că un copywriter trebuie să stăpânească toate aceste forme de scriere. Se poate specializa în câteva (ex. bloguri și e-mailuri), iar odată ce câștigă mai multă experiență, poate adăuga servicii suplimentare.

Related Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *